INFOLINIA
616 500 106 | codziennie 24 godz./dobę
Opłata za połączenie wynosi 1,29 zł brutto za każdą minutę połączenia dla abonentów TK Telekom, koszt połączenia z innych sieci jest zgodny z cennikiem operatora.

Wydarzenia

  

 

6 marca 2025
Od 9 marca zmiany w rozkładzie jazdy
Foto: Koleje Wielkopolskie
Od 9 marca 2025 roku wprowadzona zostanie korekta rozkładu jazdy pociągów. Najważniejsze zmiany przedstawione zostały poniżej:


Od 9 marca 2025 roku wprowadzona zostanie korekta rozkładu jazdy pociągów. Najważniejsze zmiany przedstawione zostały poniżej:

Uruchomienie nowego, przyspieszonego pociągu w relacji (PKM 1) Poznań Główny 15:40 – Rawicz 16:47. Pociąg będzie zatrzymywał się na następujących stacjach i przystankach: Poznań Dębiec, Luboń, Puszczykówko, Mosina, Czempiń, Kościan, Przysieka Stara, Leszno, Rydzyna, Kaczkowo, Bojanowo. Pociąg będzie kursował w dni robocze.

Uruchomienie nowego pociągu w relacji (PKM 1) Rawicz 17:55 – Poznań Główny 19:20, który będzie kursował w dni robocze.

Uruchomienie nowego pociągu w relacji (PKM 1) Poznań Główny 21:26 – Gniezno 22:16, z terminem kursowania – w dni robocze.

Uruchomienie nowego pociągu w relacji (PKM 1) Gniezno 07:21 – Poznań Główny 08:12, który będzie kursował w dni robocze.

Zmiana godziny odjazdu pociągu nr 70909 relacji (PKM 1) Poznań Gł. 06:59 – Pobiedziska 07:28 – od 9 marca kursować będzie w następujących godzinach: Poznań Gł. 08:03 – Pobiedziska 08:37

Zmiana godziny odjazdu pociągu nr 70914 relacji (PKM 1) Pobiedziska 07:41 – Poznań Główny 08:12 – od 9 marca kursować będzie w następujących godzinach: Pobiedziska 09:09 – Poznań Gł. 09:38

Wydłużona zostanie relacja pociągu nr 77105 relacji (PKM 4) Ostrów Wlkp. 05:58 – Poznań Główny 07:21 – wydłużenie trasy do relacji Kępno 05:21 – Poznań Główny 07:21.

Wydłużona zostanie relacja pociągu nr 77710 relacji (PKM 4) Poznań Główny 21:10 – Ostrów Wlkp. 22:54 – wydłużenie trasy do relacji Poznań Główny 21:10 – Kępno 23:37.

Ponadto od 15 kwietnia Wydłużenie wszystkich relacji do/z Kępna do/z Łęki Opatowskiej.

Prosimy o zapoznanie się ze szczegółowym rozkładem jazdy, dostępnym na naszej stronie internetowej www.pkm.metropoliapoznan.pl w zakładce „ROZKŁAD JAZDY”

25 lutego 2025
Drugi most w Obornikach i mijanka w Parkowie
Foto: pixabay.com
PKP PLK analizuje oferty na budowę drugiego mostu w Obornikach i mijanki w Parkowie na trasie Poznań – Piła. Inwestycja zwiększy długość dwutorowego odcinka o 9%, choć pełna rozbudowa linii planowana jest dopiero po 2030 roku.


PKP PLK analizuje oferty na budowę drugiego mostu w Obornikach i mijanki w Parkowie na trasie Poznań – Piła. Inwestycja zwiększy długość dwutorowego odcinka o 9%, choć pełna rozbudowa linii planowana jest dopiero po 2030 roku.

Wielu ekspertów uznaje modernizację linii nr 354 za niewykorzystaną szansę. Prace umożliwiły jazdę z prędkością do 120 km/h, ale tylko na jednym torze, co ogranicza przepustowość. Ministerstwo Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą przetarg na budowę drugiego toru na fragmencie między Obornikami Wielkopolskimi Most a Obornikami Wielkopolskimi oraz mijanki w Parkowie. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa drugiej nitki mostu przez Wartę w Obornikach przy zachowaniu istniejących podpór. Przewidziana jest także przebudowa stacji Oborniki Wlkp., modernizacja przejazdów oraz wzmocnienie podtorza. Powstaną dwa nowe perony: 300-metrowy na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto i 200-metrowy w Parkowie. – Budowa drugiej nitki wiaduktu w Obornikach wraz z budową tzw. mijanki w Parkowie zwiększy przepustowość trasy na najbardziej obciążonym ruchem odcinku linii. Długość dwutorowego odcinka linii zwiększy się łącznie o ok. 9% – mówi Radosław Śledziński z PKP PLK.

Przetargowy budżet wynosi 137,724 mln zł brutto, a osiem z dziesięciu ofert się w nim mieści. Najniższą cenę – niespełna 123 mln zł – zaproponowała firma PORR. Droższe propozycje przedstawiły m.in. Primost Południe (127,384 mln zł) i konsorcjum Intop oraz Intop Warszawa (prawie 128 mln zł). Trwa ocena ofert, a głównym kryterium wyboru jest cena. Zadanie dofinansowane jest z KPO i musi zostać rozliczone do drugiej połowy przyszłego roku. Opóźnienia mogą skutkować utratą środków unijnych, jednak PKP PLK zapewnia, że prace zakończą się zgodnie z planem – w drugiej połowie 2026 roku, jeśli umowa zostanie podpisana w drugiej połowie 2025 roku.

Roboty mają być prowadzone bez wstrzymywania ruchu kolejowego, co jest istotne zwłaszcza latem, gdy na trasie kursują liczne pociągi do Kołobrzegu, Ustki i Mielna. – Szczegółowe rozwiązania dotyczące organizacji ruchu w trakcie robót będziemy mogli określić po podpisaniu umowy z wybranym w przetargu wykonawcą. Dołożymy starań, by inwestycja nie wpływała znacząco na przejazdy pociągów – zobowiążemy wykonawcę do realizacji prac przy utrzymaniu ruchu kolejowego – informuje Śledziński.

Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że w dłuższej perspektywie cała linia Poznań – Piła powinna zyskać drugi tor, ale będzie to realizowane etapami. – Dostrzegamy potrzebę dalszej rozbudowy linii Poznań – Piła. Prace w tym zakresie będą rozważane w kolejnej perspektywie, a więc po 2030 r., w momencie określenia dostępnych źródeł finansowania – podsumowuje Śledziński.

14 lutego 2025
W Granowie powstanie nowy parking
Foto: Radosław Śledziński, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mieszkańcy Granowa zyskają lepsze warunki do podróżowania koleją. Do końca roku w rejonie stacji kolejowej powstanie ogólnodostępny parking, który ułatwi przesiadkę z samochodu do pociągu. Właśnie podpisaliśmy umowę na realizację tego przedsięwzięcia, którego koszt wyniesie około 3 mln zł netto. Inwestycja jest częścią „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”.


Mieszkańcy Granowa zyskają lepsze warunki do podróżowania koleją. Do końca roku w rejonie stacji kolejowej powstanie ogólnodostępny parking, który ułatwi przesiadkę z samochodu do pociągu. Właśnie podpisaliśmy umowę na realizację tego przedsięwzięcia, którego koszt wyniesie około 3 mln zł netto. Inwestycja jest częścią „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”.

Granowo, leżące przy linii kolejowej nr 357 (Powodowo – Luboń k. Poznania), stanie się kolejną miejscowością w regionie, gdzie podróżni będą mogli wygodnie korzystać z transportu kolejowego. W pobliżu stacji, przy ul. Dworcowej, powstanie 60 miejsc parkingowych, w tym 6 przeznaczonych dla osób o ograniczonej mobilności. Teren zostanie odpowiednio utwardzony i wyposażony w energooszczędne oświetlenie, a także bezpieczne dojście dla pieszych. Nowy parking ma na celu ułatwienie codziennych podróży oraz zachęcenie mieszkańców do korzystania z kolei – najbardziej ekologicznego środka transportu.

Na realizację inwestycji przeznaczyliśmy około 3 mln zł netto. Wykonawcą jest firma NOJAN Sp. z o.o., która przeprowadzi prace w formule „projektuj i buduj”. Zakończenie robót planowane jest na koniec bieżącego roku, po czym parking zostanie przekazany samorządowi, który zajmie się jego utrzymaniem.

Budowa parkingu w Granowie to element „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”, w ramach którego w Wielkopolsce zaplanowano inwestycje w 20 lokalizacjach. Podróżni mogą już korzystać z nowych lub zmodernizowanych peronów m.in. w Pile (Piła Fabryczna), Patrzykowie, Pleszewie i Wronkach (Zamość). Aby dodatkowo poprawić komfort podróżowania, w 17 miejscowościach w regionie przewidziano budowę nowych parkingów. Takie obiekty funkcjonują już m.in. w Obłaczkowie i Wronkach (przystanek Wronki Zamość). W sumie na przygotowanie miejsc postojowych w Wielkopolsce przeznaczyliśmy około 11 mln zł.

13 lutego 2025
Bezpieczniej na torach: budowa wiaduktu kolejowego i ronda w Palędziu
Foto: materiały własne
Opracowanie koncepcji budowy tunelu pod torami w Palędziu zostało zakończone, a teraz gmina przystępuje do kolejnych kroków w realizacji inwestycji, której głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu kolejowo-drogowym. Ze względu na bliskość torów i intensywny ruch drogowy, obecne skrzyżowanie stanowi istotne zagrożenie zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Przeprowadzone konsultacje społeczne miały na celu zebranie opinii mieszkańców, a po ich zakończeniu, uwagi te zostaną uwzględnione, co może wpłynąć na ostateczny kształt projektu.


Opracowanie koncepcji budowy tunelu pod torami w Palędziu zostało zakończone, a teraz gmina przystępuje do kolejnych kroków w realizacji inwestycji, której głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu kolejowo-drogowym. Ze względu na bliskość torów i intensywny ruch drogowy, obecne skrzyżowanie stanowi istotne zagrożenie zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Przeprowadzone konsultacje społeczne miały na celu zebranie opinii mieszkańców, a po ich zakończeniu, uwagi te zostaną uwzględnione, co może wpłynąć na ostateczny kształt projektu.

Konsultacje, które trwały do końca stycznia 2025 roku, były jednym z kluczowych elementów aplikacji o dofinansowanie tej inwestycji w ramach programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Projekt ten, skierowany do jednostek samorządu terytorialnego, ma na celu eliminację niebezpiecznych punktów kolizyjnych, w tym na skrzyżowaniach z torami, poprzez budowę skrzyżowań dwupoziomowych. Po zebraniu opinii, Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu planuje w lutym 2025 roku złożyć wniosek o dofinansowanie tej inwestycji, ubiegając się o środki w konkursie organizowanym przez PKP PLK SA.

Zgodnie z przygotowaną koncepcją, w Palędziu zaplanowano budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Malinowej i Poznańskiej oraz nowej drogi prowadzącej od ronda do ulicy Nowej. Te zmiany mają kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu kolejowo-drogowym, które obecnie stanowi jedno z bardziej niebezpiecznych miejsc w gminie.

Realizacja inwestycji jest przewidziana na lata 2025–2030, z możliwością przedłużenia do 2032 roku. Na dofinansowanie realizacji wybranych zadań z programu zarezerwowano 861 milionów złotych, a gmina Dopiewo liczy na pozytywną decyzję o przyznaniu środków. Dzięki temu możliwa będzie realizacja tej ważnej inwestycji, która nie tylko poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniu kolejowo-drogowym, ale również usprawni ruch drogowy w tej części gminy.


12 lutego 2025
Zainteresowanie PKM przerosło oczekiwania
Foto: przedmiescia.com
Rozmowa z Wojciechem Jankowiakiem – Wicemarszałkiem Województwa Wielkopolskiego, który opowiada o idei Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, jej sukcesie oraz wyzwaniach związanych z zapewnieniem komfortowych warunków dla podróżnych – w tym odpowiedniej liczby połączeń i integracji taryfowej.


Rozmowa z Wojciechem Jankowiakiem – Wicemarszałkiem Województwa Wielkopolskiego, który opowiada o idei Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, jej sukcesie oraz wyzwaniach związanych z zapewnieniem komfortowych warunków dla podróżnych – w tym odpowiedniej liczby połączeń i integracji taryfowej.

Podczas wywiadu poruszono również kwestie infrastrukturalne, takie jak budowa bezkolizyjnego przejazdu w Palędziu oraz nowego przystanku kolejowego w Dopiewcu.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz pod tym linkiem: https://przedmiescia.com/zainteresowanie-pkm-przeroslo-oczekiwania/


31 stycznia 2025
Informacja pasażerska po naprawie gwarancyjnej
Foto: materiały własne
Po zakończeniu modernizacji początkowego odcinka linii 351 system dynamicznej informacji pasażerskiej nie zawsze funkcjonował poprawnie. Zarządca infrastruktury zapewnia jednak, że po przeprowadzeniu napraw gwarancyjnych sytuacja została opanowana. Zapowiada również stopniowe uruchamianie systemu na kolejnych fragmentach trasy łączącej Poznań ze Szczecinem.


Po zakończeniu modernizacji początkowego odcinka linii 351 system dynamicznej informacji pasażerskiej nie zawsze funkcjonował poprawnie. Zarządca infrastruktury zapewnia jednak, że po przeprowadzeniu napraw gwarancyjnych sytuacja została opanowana. Zapowiada również stopniowe uruchamianie systemu na kolejnych fragmentach trasy łączącej Poznań ze Szczecinem.

Zgłaszane były problemy z działaniem urządzeń informacji pasażerskiej na świeżo zmodernizowanym odcinku Poznań – Wronki. Na ekranach często pojawiał się komunikat o testach, co oznaczało, że prezentowane dane nie były wiążące. Powodowało to trudności w orientacji w aktualnej sytuacji ruchowej i w skrajnych przypadkach mogło prowadzić do pomyłek przy wyborze pociągu.

– "Urządzenia takie jak wyświetlacze czy infokioski zostały zamontowane pod koniec 2022 r. W początkowej fazie eksploatacji rzeczywiście zdarzały się sytuacje, w których system działał nieprawidłowo" – przyznaje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. "Stąd też na ekranach pojawiała się informacja o testach, która była przekazywana także przez megafony. Miało to zapobiegać wprowadzaniu oczekujących w błąd."

Zarządca infrastruktury przekonuje, że po wymianie niektórych elementów urządzeń w ramach gwarancji system dynamicznej informacji pasażerskiej działa już poprawnie, dostarczając pasażerom pełniejszych informacji. Urządzenia zamontowane przez AŻD Praga na odcinku Poznań – Wronki kosztowały około 5 mln zł.

Pod koniec 2024 roku system SDIP objął kolejny fragment linii 351 – odcinek Wronki – Krzyż. – "Do końca 2025 r. planujemy uczynić to na odcinku Krzyż – Szczecin Dąbie" – zapowiada nasz rozmówca. Podkreśla również, że modernizacja odcinka aglomeracyjnego pod Poznaniem została już zakończona.

PKP PLK zachęca podróżnych do zgłaszania ewentualnych nieprawidłowości w działaniu systemu za pośrednictwem aplikacji Sprawny Peron. Zapewnia także, że w razie awarii podejmuje niezwłocznie odpowiednie działania. Niezależnie od elektronicznych tablic informacyjnych, rozkład jazdy można sprawdzić na plakatach stacyjnych oraz w Portalu Pasażera.


Kampania informacyjna

  

 


Spot z wypowiedzią
Jacka Jaśkowiaka,
Prezydenta Poznania

Spot z wypowiedzią
Wojciecha Jankowiaka,
Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego

Spot z wypowiedzią
Jana Grabkowskiego,
Starosty Powiatu Poznańskiego

Dla mediów

  

 

Komunikaty prasowe



12 września 2018
Śrem i Czempiń czekają na połączenie kolejowe

Komunikat prasowy
PDF 0,1 MB,
pobierz ›
DOC 0,1 MB,
pobierz ›

Logotypy



CDR 29 kB, pobierz ›
AI 79 kB, pobierz ›
JPG 232 kB, pobierz ›

CDR 1,3 MB, pobierz ›
JPG 118 kB, pobierz ›

Kontakt dla prasy



Stowarzyszenie Metropolia Poznań
ul. Kościelna 37
60-537 Poznań
e-mail: biuro@metropoliapoznan.pl
Operatorem realizującym przewozy na liniach PKM są Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. - samorządowy przewoźnik kolejowy Województwa Wielkopolskiego.

Copyright © 2018-2019 - Stowarzyszenie Metropolia Poznań